instagram arrow-down
Denis Doeland

Hoofdstukken

Epiloog: Word geen Hansje Brinker

Geschatte leestijd – 12 minuten

De held met zijn vinger in de dijk
Het is herfst en het stormt.
Het is vier uur ’s middags.
De school is uit.
Eigenlijk moet Hansje Brinker naar huis.
Maar hij wordt onrustig van de wind.
Nog één keer loopt hij de dijk op.

Zijn vader is sluiswachter.
Die vertelt vaak,
hoe gevaarlijk storm kan zijn.
Nu is de lucht grijs en dreigend.
Hard beuken de golven tegen de dijk.
Is de dijk overal sterk en stevig?

Hansje kijkt net zoals zijn vader.
En dan ineens ziet hij het.
Op een plek ver van de stad,
zit een gat in de dijk.
Als Hansje niet iets doet, gaat het mis.
Dan stroomt de stad vannacht onder water.
Dat is een ramp!

Hansje springt naar de onderkant van de dijk.
Hij steekt zijn vinger in het gat.
Zo stopt hij het water.
“Help!” roept hij hard.
“Hier zit een gat!”
Maar er is niemand die hem hoort.

Het wordt donker.
De avond valt.
En nog steeds hoort niemand Hans roepen.
Natte sneeuw valt in zijn gezicht.
Hij krijgt het kouder en kouder.
Maar hij houdt vol.
Straks komt zijn vader hem vast zoeken.

Het wordt nacht.
Hansje roept niet meer.
Hij slaapt op zijn arm,
Met zijn vinger in de dijk.
De maan schijnt op zijn muts.
Hansje droomt van woeste golven over zijn stad.

Het wordt morgen.
De eerste stralen van de zon maken de hemel licht.
Twee mannen lopen over de dijk.
Ze dragen een lantaren.
“Hansje! Hansje!” roepen ze.
De jongen wordt wakker van het geroep.
“Hier ben ik!”
Hij zwaait met zijn vrije arm.
Eindelijk wordt hij gevonden.

Eén van de mannen is zijn vader.
Die ziet zijn vinger in de dijk.
“Je hebt de stad gered, jongen.”
Hij aait over Hansje hoofd.
De tranen rollen over zijn wangen.
De andere man rent naar de stad.
Hij haalt zandzakken.
Zo kan het gat gemaakt worden.
En Hansjes vader draagt hem naar huis.
Zijn moeder maakt warme chocola.
En ze stopt de held in bed met een kruik.

Hansje Brinker

Hansje Brinker is de zoon van een sluiswachter in Spaarndam en als hij ziet hij dat het water hoger staat dan anders maakt hij zich zorgen. Dan hoort hij water en ziet een gat in de dijk. Hij stopt zijn vinger in de dijk en het water stopt. Hij roept om hulp, maar niemand hoort hem. De volgende ochtend vindt zijn vader hem en begrijpt dat Hansje Brinker de stad aan een groot onheil heeft doen ontsnappen. Hansjes vinger houdt het gat dicht. Een avond en een nacht lang verdedigt hij zo, letterlijk met blote handen, stad en land tegen de dreigende zee. Is Hansjes oplossing structureel? Zijn de zandzakken die worden gebracht structureel? Nee. Een betere en stevigere dijk is een structureler en daarmee een betere oplossing. Een gezonde basis als verdediging tegen het wassende water.

De sage van Hansje Brinker, die overigens beter bekend is in de Verenigde Staten dan in Nederland en nog al wat versies kent die allen op hetzelfde neerkomen, is een metafoor die eigenlijk korte termijn digitale oplossingen implementeren in hun organisatie. Dat internet en social media een belangrijke rol spelen is inmiddels wel duidelijk. De meeste dj’s en organisatoren hebben een website en diverse social media kanalen. Ze gebruiken allerlei online diensten, als download-, merchandising-, streaming- en ticketingdiensten. Inmiddels zijn veel partijen aan het experimenteren met cashless betalen en allerlei andere digitale innovaties. Je ziet digitale veranderingen letterlijk de analoge wereld inspuiten.

Meer dan 95 procent van de dj’s en organisatoren van evenementen of festivals zijn digitaal too busy to get organized. Je ziet het aan allerlei cijfers, onder andere die van de prestaties van onder andere Facebook-pagina’s, Twitter-kanalen en YouTube-kanalen dat de meeste dj’s en organisatoren gewoonweg maar wat doen. Ze zien geen relatie in degene die hun website bezoekt, Facebook-pagina liked, commentaar achterlaat en wellicht een kaartje koopt. Dit zou wel eens dezelfde persoon kunnen zijn.

Dagelijks ondervind je aan den lijve dat nieuwsbrieven niet gepersonaliseerd zijn, dat geen antwoord wordt gegeven op jouw vragen die jij via social media hebt gesteld en dat het niet duidelijk is dat je waarschijnlijk al vijf keer bij een optreden of op een festival van een bepaalde dj of evenement bent geweest. Als klap op de vuurpijl sturen organisaties een bericht over een live-stream die je tijdens een evenement of festival kunt zien naar fans of klanten die een kaartje gekocht hebben voor hetzelfde evenement of festival. Iets wat je als fan of klant niet die optimale beleving geeft die je toch verwacht en op lange termijn meer kapot maakt dan je lief is. Een echte digitale strategie ontbreekt.

Excuses

Heden ten dage is het zonneklaar; organisaties hebben allerlei redenen om niet te investeren in een digitale strategie of digitale transformatie:

  • Het is schadelijk voor de productiviteit (geen tijd);
  • We hebben geen idee waar het naar toe gaat;
  • We worden al overspoeld met informatie;
  • Wat online wordt besproken is erg oppervlakkig (geen toegevoegde waarde);
  • We hebben wel wat beters te doen, we doen het al goed;
  • We hebben hier niet de tijd of de middelen (geld) voor om hieraan bij te dragen;
  • Traditionele media is nog steeds belangrijker, digitaal komt later wel;
  • Het past niet binnen onze huidige structuur;
  • Commerciële en financiële resultaten zijn niet gegarandeerd;
  • De mogelijkheden om te meten en te analyseren zijn niet betrouwbaar;
  • We wachten eerst op het rendement bij anderen;
  • We weten niet hoe we moeten beginnen;
  • We missen de expertise om ermee om te gaan;
  • Het ontbreekt ons aan visie en beleid;
  • We zijn zo nieuwsgierig… dat we liever wachten;
  • We staan hier ronduit sceptisch tegenover.

Het lijkt wel dat organisaties – zeker die langer dan vijf jaar bestaan – het grotere plaatje niet lijken te erkennen of in te zien. Dat vertaalt zich weer doordat ze social media management bureaus inhuren of stagiaires die het werk uit handen nemen maar geen structurele oplossing zijn voor een strategisch vraagstuk dat direct moet worden opgelost. En als je niet oppast, maken ze meer kapot dan gewonnen wordt, blijkt uit de praktijk.

Erkenning

Wanneer je het totale systeem van interactie van de digitale wereld niet erkent ben je eigenlijk maar wat aan het doen en in veel gevallen water naar de zee aan het dragen of komt het water door de dijk heen. Als je zomaar wat doet, ben je letterlijk een soort Hansje Brinker, die met zijn vingers in de dijk wil voorkomen dat het land onder water komt te staan. Een persoon maakt namelijk vandaag de dag deel uit van de digitale keten, maar is echter steeds hetzelfde individu. Die dien je te gaan herkennen en bedienen op de manier, zoals de apparaten en de netwerken dat vereisen. Zo ga je een langdurige relatie met fans en klanten aan op allerlei niveaus.

Je moet je als dj of organisator van evenementen of festivals steeds aanpassen aan de apparaten die op het internet kunnen worden aangesloten en de wijze waarop zij werken en de wijze waarop gebruikers hen gebruiken. De aanpassingen aan het landschap, het voorzien van de juiste inhoud, het maken van connectie en het uitlezen van data horen bij de transitie die je door gaat maken. Wanneer je inziet dat de digitale keten een enorme invloed heeft op de bedrijfsprocessen en de bedrijfscultuur, dien je de stap te maken en je aan te passen aan de spelregels en wetten van het internetecosysteem.

Wanneer je het verband binnen de digitale keten als apparaten, landschappen, inhoud, connectie en informatie ziet, kun je eenvoudiger omgaan met het aanpassen van de bedrijfsvoering en de ontwikkeling van diensten en producten die beter aansluiten bij de behoeften van fans en klanten. Volg de behoeften die je kunt invullen, om zo succesvol te worden binnen het internetecosysteem. Je maakt als dj of organisator van evenementen of festivals nu eenmaal deel uit van een ecosysteem van apparaten, netwerken, content, mensen en informatie, en daar zul je de bedrijfsvoering op moeten afstemmen om zo een digitaal volwassen onderneming te worden.

In de Verenigde Staten zie je de eerste managementbureaus – als dat van Scooter Braun (manager van onder andere Justin Bieber), Troy Carter (manager van Lady Gaga) en Guy Oseary (manager van Madonna) – intensief samenwerken met technologiebedrijven en digitale strategen. Zij begrijpen inmiddels dat de entertainmentindustrie is veranderd.

Onthoud: de entertainmentindustrie verandert van analoog naar digitaal en is een digitale industrie in een digitale economie met analoge aspecten, als optredens, evenementen en festivals. Elke vorm van verbinding met fans of klanten is digitaal, ook tijdens offline momenten (optredens, evenementen, festivals) maakt men tegenwoordig juist verbinding met de digitale wereld.

Nieuwe functie

De digitale wereld moet voor organisaties in de EDM-industrie een strategische prioriteit worden. Andrew McAfee samen met zijn co-auteurs George Westerman en Didier Bonne heeft de stelling in hun boek ‘Leading Digital – Turning technology into business transformation’ die neerkomt op: geen enkele sector of onderneming is immuun voor digitale transformatie. De entertainmentindustrie en met name de muziekbranche zit inmiddels in zijn derde variant van transformatie.

Door de dominante aanwezigheid van social media, mobiele applicaties en de cloud maakt digitale technologie het doelgerichter inzetten van marketing en verkoop, een meer wetenschappelijke manier van besluitvorming en het aanleggen van nieuwe soorten relaties met fans en klanten mogelijk. De mogelijkheden voor het competitieve onderscheid zijn ongekend – maar zijn tevens de grootste uitdagingen. Organisaties moeten de juiste talenten aantrekken en die op strategische wijze inzetten ter ondersteuning van de multi-platform initiatieven binnen het internetecosysteem.

Het resultaat is afhankelijk van de acties die een dj of organisator onderscheiden en fans of klanten werven, maar ervaringen creëren en beïnvloeders werven. De invloed is verschoven van experts en merken, naar mensen wier mening in de digitale wereld belangrijk wordt gevonden, waardoor fans en klanten vanuit meer persoonlijke motieven een relatie aangaan met een dj, evenement of festival. Hiervoor is content nodig die overweldigt, waardoor de fan of klant in jouw deel van de digitale wereld naar binnen wordt gezogen en de interactie met jou aangaat.

“Each generation wants new symbols, new people, new names. They want to divorce themselves from their predecessors.” – Jim Morrison

De scheidslijnen tussen ict-, communicatie-, marketing-, pr- en verkoopfuncties zijn vervaagd tot een toestand waarin deze functies bijna met elkaar zijn versmolten. De consensus en samenwerking spelen een integrale rol bij het bereiken van de doelen van jouw organisatie. Het bevorderen van communicatie en het managen van alle aspecten van het digitale landschap is waar het om draait. Dit vraagt om een persoon met een nieuwe functie binnen jouw organisatie. Je kunt immers geen analoge mensen gebruiken binnen de organisatie die integraal deel uitmaakt van een digitale wereld.

Een Chief Digital Officer is een spilfunctie die direct moet samenwerken met de eigenaar of directeur van de onderneming. Het belangrijkste doel is om de strategie en bedrijfsvoering te beïnvloeden. Technische bekwaamheid op het gebied van opkomende technologieën is een absoluut vereiste. De CDO moet de vaardigheid bezitten om teams te inspireren en de digitale wereld onderdeel te laten zijn van de cultuur van de organisatie, zodat dit de hoogste prioriteit krijgt. Een CDO is zeker geen Hansje Brinker.

Een CDO pakt het structureel aan en…

  • Denkt in termen van resultaat en geeft zakelijke belangen de hoogste prioriteit;
  • Heeft inzicht in de complexiteit en de onderlinge afhankelijkheden van de onderneming in relatie tot de digitale wereld;
  • Levert meetbare economische toegevoegde waarde en levert concurrerend onderscheid;
  • Helpt iedereen te laten begrijpen waar investeringen gedaan moeten worden;
  • Heeft lange termijn strategieën rondom het stimuleren van bewustzijn, betrokkenheid, ervaring van fans en klanten en het genereren van waarde voor de onderneming en inkomsten te plannen en uit te voeren;
  • Stimuleert verandering over grenzen, functies en onderdelen binnen de organisatie;
  • Ontwerpt voorwaarden die essentieel zijn voor de activiteiten van de organisatie en implementeert deze;
  • Heeft als doel belanghebbenden binnen de organisatie te beïnvloeden en op één lijn te brengen;
  • Houdt het ALICI-principe in de gaten: volgt ontwikkelingen van de digitale wereld op macro-niveau, de apparaten en het landschap op de voet;
  • Kent de wijze waarop gebruikers in de digitale wereld verbinding met elkaar maken en welke inhoud een rol speelt;
  • Borgt de informatie die hem kan bedienen om beslissingen te maken en de bedrijfswaarde.

Nieuwe samenwerkingsvormen

De relatie tussen dj en zijn achterban of tussen het evenement of festival en zijn (potentiële) klanten is de enige relatie die onderhouden moet worden. In de breedste zin van het woord betekent dat de verhoudingen tussen de spelers in de entertainmentindustrie gaan veranderen. Alle spelers die niet deel zijn van de directe relatie zijn per definitie dienstverleners geworden.

Niet zo lang geleden domineerden muziekmaatschappijen en muziekuitgevers de wereld van muziek nog. Dj’s hebben de muziekmaatschappijen en muziekuitgevers nodig gehad voor hun bereik en financiering. Die tijd is voorbij. De kracht van eigen gepubliceerde content is groter dan menigeen denkt. Deze eigen gepubliceerde content kan de springplank zijn voor een carrière van de dj. Creëren van fans of gevolg is in eerste instantie waar het om gaat, alvorens de rechten die een dj heeft, ten gelde kunnen worden gemaakt. Binnen de muziekindustrie is het onduidelijk als je vraagt wie verantwoordelijk is voor of zal moeten investeren in de digitale strategie van de dj. Alle partijen, als muziekmaatschappijen, muziekuitgeverijen, boekingskantoren en dergelijke wijzen dan naar elkaar, zonder dat daadwerkelijk iets gebeurt.

Als je vandaag als nieuwe dj zou starten, wat is dan de te bewandelen weg?

Zet een ‘rechtenbeheermaatschap’ op. Door de ‘rechtenbeheermaatschap’ wordt het eenvoudiger om nieuwe type overeenkomsten te sluiten met alle betrokken partijen. De inzet en het beheer van het internetecosysteem van de dj wordt daarmee vereenvoudigd.

De ‘rechtenbeheermaatschap’ vertegenwoordigt alle rechten. Binnen deze ‘rechtenbeheermaatschap’ worden alle takken van sport betreffende de exploitatie van rechten van een dj vertegenwoordigd. Aan het eind van elk boekjaar wordt de ‘rechtenbeheermaatschap’ balans opgemaakt uit de exploitatie van alle rechten. De winst en het behaalde dividend worden verdeeld op basis van de afspraken tussen de partijen die deelnemen in de maatschap. Dat kan een manager zijn, of de muziekmaatschappij of muziekuitgever in de rol van investeerder.

Bij organisatoren van evenementen en festivals geldt een andere route nu dienstverleners, als ticketproviders, niet meer als leidend beschouwd mogen worden. Je verkoopt geen kaartje meer door te veranderen van ticketprovider; alleen naadloze integratie van het ticketsysteem in jouw eigen ecosysteem en het gebruik van de data die uit een dergelijk systeem komen ten bate van de relatie met jouw klanten maakt het verschil. Zo zal het vooral zijn met providers van cashless systemen en andere digitale dienstverleners die nu hun entree doen in de evenementenindustrie.

Investeren

Het waarderen van het zogenaamde social capital is behoorlijk in opkomst. Dit kapitaal komt tot stand door de informatie van fans en klanten die binnen het internetecosysteem gecreëerd wordt. Maar hoe wordt een digitale omgeving waarin én fans én klanten zich bevinden gewaardeerd? Een aantal jaren geleden zijn specialisten begonnen met diverse studies hoe moderne geldverstrekkers tegen de waarde aankijken van een digitale groep gebruikers van sociale netwerken. Immers, Facebook, Twitter en LinkedIn zijn de afgelopen jaren alle naar de beurs gegaan. Deze bedrijven hebben een waarde per aandeel op basis van gebruikers binnen het netwerk toegekend gekregen; deze aandelen worden dagelijks verhandeld op de beurs van New York.

In de basis van vele waarderingsgrondslagen ligt het meten van het hebben van een digitaal netwerk van fans en klanten door middel van een opsomming van alle contant gemaakte en toekomstig te maken kasstromen. De lange termijn waarde van jouw netwerk, oftewel jouw digitaal ecosysteem, wordt voornamelijk bepaald door de waarde van de relaties. De relaties tussen de gebruiker van het netwerk en de onderneming, maar juist de relatie van de gebruikers onderling. De bestaande en toekomstige relaties met fans en relaties bepalen voornamelijk de toekomstige inkomsten. Deze toekomstige kasstromen worden contant gemaakt tegen een rendementseis en hiermee is het zogenaamde klantkapitaal ontstaan en daarmee de waarderingsgrondslag. Een rekenvoorbeeld van de potentiële waardering van het bekende label Spinnin’ Records is als bijlage toegevoegd om een beeld te geven.

DDMCA en PIM stellen zich al sinds 2012 op het standpunt dat investeerders, bankiers en andere vormen van geldverstrekking, als crowdfunding, bekend zullen raken met deze aanvullende vorm van waarderen. Het klassieke waarderen zal op niet meer afdoende zijn voor het bepalen van de bedrijfswaarde. Het klantkapitaal staat niet op de balans en wordt zodoende overgeslagen. Het enkelvoudig toepassen van waarderen op basis van bezittingen, past niet meer bij deze tijd. Hoewel deze methode niet zal verdwijnen, zal het eerder geïntegreerd worden in de nieuwe methode van waarderen. De wereld groeit, digitaal groeien we nog harder.

Het nieuwe businessmodel voor de entertainmentindustrie ligt feitelijk voor het oprapen. De perceptieverandering dat data uit onder andere social media, maar vooral data uit diensten als iTunes en Spotify, financiële waarde vertegenwoordigen zal voor managers en exploitanten van rechten van dj’s een andere kijk gaan realiseren. Overeenkomsten met partijen moeten worden herzien of uitgebreid, waarbij de data juist ten goede komen aan de dj. Om succesvol waarde toe te voegen aan een dj dient het management steeds meer expertise te ontwikkelen rondom het vergaren en analyseren van data, wat kan leiden tot nieuwe toekomstige kasstromen. Wat geldt voor dj’s, geldt uiteraard voor organisatoren van evenementen en festivals.

Platte data vanuit onder andere sociale kanalen hebben niet direct een waarde. Pas na zinvolle correlaties, analyses en het opzetten van additionele verdienmodellen op gevalideerde ‘fan’, ‘tweet’ en ‘like’ data kunnen directe kasstromen gegenereerd worden. Dit zal niet alleen leiden tot een verhoogde totale kasstroom, maar tevens neemt de waarde van de dj of organisator van evenementen of festivals toe in de vorm van potentiële goodwill.

Entertainmentbedrijven zijn per definitie digitaal. Het is inmiddels vast te stellen dat het niet hebben van een digitale strategie en het ontbreken van een digitaal netwerk en de context die daarin is aangebracht, beperkend werkt op de waardegroei van jouw onderneming als dj of organisator van evenementen of festivals. Door het niet hebben van een gedegen digitale strategie en de juiste overeenkomsten met dienstverleners doe je eigenlijk maar wat en word je als dj of organisator van een evenement of festival een Hansje Brinker en, als je niet op tijd verandert, zul je links en rechts worden ingehaald.

Naar volgend hoofdstuk


ebook download edm en de digitale wereld.001

Wil je liever een papieren exemplaar? Bestel het hier …


Deze uitgave wordt ondersteund door

DDMCA, Fanalists, Jibe Company

Geef een reactie
Jouw email wordt niet weergegeven. * = verplicht.

*

*