instagram arrow-down
Denis Doeland

Hoofdstukken

Waarom moeten dj’s, evenementen en festivals veranderen?

Geschatte leestijd – 2 minuten

Voor veel organisaties zijn de belangrijkste marketingmiddelen de website, social media en e-mail marketing. Dit blijkt uit onderzoek van de Beeckestijn Business School onder diverse organisaties. In het onderzoek geeft de helft van de respondenten aan dat de website van hun organisatie nog niet is ingericht op actief gebruik van digital marketing en social media. Ook geeft de helft aan dat zij meer sturing wenst vanuit het management op digitaal vlak.

Daarnaast geeft slechts 19% van de ondervraagden aan dat organisatorische veranderingen kunnen bijdragen aan engagement, return on investment en conversie. Technische oplossingen en budget zijn voor velen in het onderzoek de oplossing voor digitaal succes of digitale verandering. In de hedendaagse entertainmentindustrie hebben veel organisaties moeite met digitalisering wanneer je kijkt naar de prestaties van dj’s en festivals met hun websites en social media. Een digitale visie lijkt – net als in voornoemd onderzoek – bij velen nog te ontbreken. Tijd voor een uiteenzetting.

Boek in 1 minuut

Digitale wereld

De digitale wereld is een ecosysteem met daarbinnen duizenden ecosystemen van gemeenschappen die online verbonden zijn. Het is gevormd door eindgebruikers (klanten en fans), distributeurs, ontwikkelaars en leveranciers. Zij gebruiken elkaars sterke punten en versterken elkaar om samen waarde te creëren. Dit is de basis van de digitale economie, waar de hedendaagse entertainmentindustrie – en daarmee de dance- of EDM-industrie met haar dj’s, evenementen en festivals – integraal onderdeel van uitmaakt. De entertainmentindustrie verandert langzamerhand van een analoog naar een digitaal gedreven industrie. Ze gaat van analoog naar digitaal.

Het internet loopt door alle lagen van organisaties binnen de entertainmentindustrie heen. Het vormt een vloeibaar geheel dat bijna elke discipline van een dj of organisator van een evenement of festival raakt. Om verandering in gang te zetten, de transitie van analoog naar digitaal, dien je je te verdiepen in de digitale wereld en haar keten. Gebruikmaken van de juiste statistieken en het volgen van ontwikkelingen in de wereld van apparaten, infrastructuur en processoren, zijn een vereiste voor de basis van een gedegen digitale strategie in de alsmaar groeiende digitale wereld die een uiterst revolutionair karakter heeft.

Digitale cultuur

In de digitale cultuur is de aandacht van en de relatie met de (toekomstige) fan of klant de belangrijkste (economische) waarde geworden. De organisatie die de beste plek en de sterkste relaties in het internetecosysteem weet te verwerven, zal het meest succesvol worden en verstevigt daardoor het bestaansrecht. Zonder deze relaties zullen dj’s of organisatoren op termijn niet overleven en ter ziele gaan. Het personaliseren van de relatie met de fan is de heilige graal. ‘EDM en de Digitale Wereld’ gaat dieper in op de manier waarop organisaties rondom dj’s, evenementen en festivals een directe en persoonlijke relatie met hun fans kunnen realiseren.

De inhoud van deze uitgave helpt je om verbanden binnen de digitale keten op te sporen en leert je hoe je hiermee om kunt gaan. Het doel is het aanpassen van de bedrijfsvoering en het ontwikkelen van producten en diensten die beter aansluiten bij de behoeften van de fan eenvoudiger te laten verlopen. Leer aan de hand van handige inzichten en tips die worden beschreven in deze uitgave succesvol te worden binnen het internetecosysteem.

—– Bekijk ook —–

—– Alle delen van de masterclass vind je hier —–

Hoofdstukken

  1. Noot van de auteur
  2. Voorwoord: EDM en de digitale wereld
  3. Inleiding: EDM en haar revolutionaire karakter
  4. De rol van het internet ecosysteem
  5. Het businessmodel tegen het licht
  6. Hoe richt je jouw organisatie in?
  7. De basis van een digitale strategie
  8. Een fanbase met informatie is de sleutel
  9. Bedrijfswaarde binnen de digitale wereld
  10. Transformatie naar een digitaal volwassen onderneming
  11. Epiloog: Word geen Hansje Brinker
  12. Addendum I – Zitten sommige dj’s aan hun plafond?
  13. Addendum II – Contentmakers laat je digitale naïviteit verdwijnen
  14. Bijlagen
  15. Over de auteur
  16. Bronnen
  17. Colofon

Aan de hand van het boek is een ‘raamwerk digitale strategie’ ontwikkeld. Ben je op zoek naar een raamwerk voor jouw digitale strategie? Kijk dan hier


ebook download edm en de digitale wereld.001

Wil je liever een papieren exemplaar? Bestel het hier …


Deze publicatie wordt ondersteund door

DDMCA, Fanalists, Jibe Company

Geef een reactie
Jouw email wordt niet weergegeven. * = verplicht.

*

*

%d bloggers liken dit: