instagram arrow-down
Denis Doeland

Hoofdstukken

Waarom dj’s, evenementen en festivals moeten veranderen?

Geschatte leestijd – 3 minuten

Voor veel organisaties zijn de belangrijkste marketingmiddelen de website, social media en e-mail marketing. Dit blijkt uit onderzoek van de Beeckestijn Business School onder diverse organisaties in 2015. In het onderzoek gaf de helft van de respondenten aan dat de website van hun organisatie nog niet is ingericht op actief gebruik van digital marketing en social media. Ook geeft de helft aan dat zij meer sturing wenst vanuit het management op digitaal vlak.

Digitale visie ontbreekt

Daarnaast gaf slechts 19% van de ondervraagden aan dat organisatorische veranderingen kunnen bijdragen aan engagement, return on investment en conversie. Technische oplossingen en budget zijn voor velen in het onderzoek de oplossing voor digitaal succes of digitale verandering. In de hedendaagse entertainmentindustrie hebben veel organisaties moeite met digitalisering wanneer je kijkt naar de prestaties van dj’s en festivals met hun websites en social media.

Een digitale visie lijkt anno nu nog steeds bij velen nog te ontbreken. Zo blijkt uit een onderzoek onder meer dan 400 CEO’s in 2020. Zes op de tien CEO’s wil het businessmodel veranderen, maar slechts vier op de tien CEO’s begrijpt dat de vaardigheden van de organisatie, het verdienmodel, de klanten en de waardepropositie op de schop moeten. Vandaag de dag is de uitgave ‘EDM en de digitale Wereld’ nog steeds relevant voor de entertainmentindustrie. Tijd voor een uiteenzetting.

EDM en Digitale Wereld in 1 minuut

Digitale wereld

De digitale wereld is een ecosysteem met daarbinnen duizenden ecosystemen van gemeenschappen die online verbonden zijn. Het is gevormd door eindgebruikers (klanten en fans), distributeurs, ontwikkelaars en leveranciers. Zij gebruiken elkaars sterke punten en versterken elkaar om samen waarde te creëren. Dit is de basis van de digitale economie, waar de hedendaagse entertainmentindustrie – en daarmee de dance-industrie met haar dj’s, evenementen en festivals – integraal onderdeel van uitmaakt. De entertainmentindustrie verandert langzamerhand van een analoog naar een digitaal gedreven industrie. Ze gaat van analoog naar digitaal.

Het internet loopt door alle lagen van organisaties binnen de entertainmentindustrie heen. Het vormt een vloeibaar geheel dat bijna elke discipline van een dj of organisator van een evenement of festival raakt. Om verandering in gang te zetten, de transitie van analoog naar digitaal, dien je je te verdiepen in de digitale wereld en haar keten. Gebruikmaken van de juiste statistieken en het volgen van ontwikkelingen in de wereld van apparaten, infrastructuur en processoren, zijn een vereiste voor de basis van een gedegen digitale strategie in de alsmaar groeiende digitale wereld die een uiterst revolutionair karakter heeft.

Digitale cultuur

In de digitale cultuur is de aandacht van en de relatie met de (toekomstige) fan of klant de belangrijkste (economische) waarde geworden. De organisatie die de beste plek en de sterkste relaties in het internetecosysteem weet te verwerven, zal het meest succesvol worden en verstevigt daardoor het bestaansrecht. Zonder deze relaties zullen dj’s of organisatoren op termijn niet overleven en ter ziele gaan. Het personaliseren van de relatie met de fan is de heilige graal. ‘EDM en de Digitale Wereld’ gaat dieper in op de manier waarop organisaties rondom dj’s, evenementen en festivals een directe en persoonlijke relatie met hun fans kunnen realiseren.

De inhoud van deze uitgave helpt je om verbanden binnen de digitale keten op te sporen en leert je hoe je hiermee om kunt gaan. Het doel is het aanpassen van de bedrijfsvoering en het ontwikkelen van producten en diensten die beter aansluiten bij de behoeften van de fan eenvoudiger te laten verlopen. Leer aan de hand van handige inzichten en tips die worden beschreven in deze uitgave succesvol te worden binnen het internetecosysteem.

UPDATE 2021 | 10 nieuwe cases

UPDATE 2021 | 5 nieuwe visiestukken

UPDATE 2021 | 10 extra artikelen

—– Bekijk ook —–

—– Alle delen van de masterclass vind je hier —–

→ Naar het eerste hoofdstuk


ebook download edm en de digitale wereld.001

Nog niet overtuigd? Koop dan het eBook volgens het Pay What You Want principe. Dat kan hier.

Liever een hardcopy? Bestel hem hier

Andere boeken van Denis Doeland zijn ook verkrijgbaar via

bestel de boeken van Denis Doeland bij Bol.com
de boeken van Denis Doeland verkrijgbaar bij managementboek.nl
Geef een antwoord
Jouw email wordt niet weergegeven. * = verplicht.

*

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.