instagram arrow-down
Denis Doeland

Hoofdstukken

Foto’s

Xolali.com

Masterclass

Kijktijd – 59 minuten

Bij digitale verandering gaat het vooral om de razendsnelle omarming van technologie. De prestaties en processen van organisaties veranderen ingrijpend, waarmee het businessmodel radicaal wijzigt. Het businessmodel, de content, de data, de organisatie, het internetecosysteem, de media en de verdienmodellen maken allen integraal deel uit van een digitale wereld waar de organisatie inmiddels onderdeel van is geworden. In deze masterclass krijg je inzicht waarom de digitale wereld werkt zoals hij werkt, hoe je een digitale strategie opzet en wat je daar voor nodig hebt.

Waarom organisaties moeten veranderen

Het internet loopt door alle lagen van organisaties binnen de entertainmentindustrie heen. Het vormt een vloeibaar geheel dat bijna elke discipline van een dj of organisator van een evenement of festival raakt. Om verandering in gang te zetten, de transitie van analoog naar digitaal, dien je je te verdiepen in de digitale wereld en haar keten. Gebruikmaken van de juiste statistieken en het volgen van ontwikkelingen in de wereld van apparaten, infrastructuur en processoren, zijn een vereiste voor de basis van een gedegen digitale strategie in de alsmaar groeiende digitale wereld die een uiterst revolutionair karakter heeft. Deel 1 gaat over digitaal volwassen worden.

Bekijk hier de slides uit de masterclass

De 5 doelen van een digitale strategie

Bij het uitrollen van een digitale strategie staat centraal het vinden van de juiste balans tussen de reeds aanwezige informatiebronnen en de vastgestelde doelen en doelstellingen. Data-gedreven werken wordt daarmee gerichter geïmplementeerd. De voortgang wordt eenduidig inzichtelijk gemaakt. Het beheersbaar maken van het hele traject is nu het devies. Daartoe kan een manager gebruik maken van het business acceleration framework. Dit raamwerk is ontwikkeld om controle te krijgen op de organisatie en iedereen te laten werken aan gezamenlijk bepaalde doelen. Het legt als het ware een overkapping over de organisatie en haar Umfeld. Deel 2 geeft inzicht in het raamwerk van jouw digitale strategie.

Bekijk hier de slides uit de masterclass

De verdieping in de digitale wereld

Bijna de helft van de wereldbevolking heeft op de een of andere manier een connectie met het internet. Met de komst van internet hebben we toegang tot een immense hoeveelheid informatie. Bovendien kunnen we via social media makkelijk informatie delen en communiceren. De razendsnelle digitalisering van de hedendaagse samenleving heeft ingrijpende maatschappelijke en economische consequenties. Geleidelijkaan ontstaan inmiddels nieuwe manieren van leren, ondernemen, werken en geld verdienen. Deel 3 laat de verdieping in de digitale wereld zien.

Bekijk hier de slides uit de masterclass

Het digitale landschap

Organisaties moeten zichzelf steeds aanpassen aan de apparaten die worden geproduceerd, de netwerken die daarin ontstaan en de wijze waarop zij werken. De andere aanpassingen aan het landschap, het voorzien van de juiste inhoud, het maken van connectie en het uitlezen van data horen bij de transitie die je gaat door maken. Wanneer je inziet dat de digitale keten een enorme invloed heeft op de processen en de cultuur, dien je de stap te maken dat je je aanpast aan de spelregels en wetten van het internetecosysteem. In dit deel wordt antwoord gegeven op de vraag welke rol speelt het internetecosysteem? En hoe werkt het voor de EDM-industrie?

Bekijk hier de slides uit de masterclass

Het digitale ecosysteem

Een goede digitale strategie is integraal onderdeel van de bedrijfsstrategie. Het is essentieel om het internetecosysteem als een business ecosysteem te zien. Jouw digitale strategie moet het internetecosysteem als een platform benaderen, dat zijn eigen broek ophoudt en in plaats van een kostenpost een profit center wordt die de gestelde doelen en doelstellingen realiseert. Content is daarbij het bindmiddel binnen de sociale netwerken en informatie is de brandstof om het systeem draaiende te houden en de verdienmodellen ten gelde te maken. In dit deel wordt dieper ingegaan op het digitale ecosysteem.

Bekijk hier de slides uit de masterclass

Fanbase met informatie is de sleutel

Is in het huidige digitale tijdperk nog plek voor traditionele analytics-tools? Het antwoord is nee. Voor degene die data hoog op de prioriteitenlijst hebben staan is het vasthouden aan traditionele silo’s met data geen optie meer. Een infrastructuur waarbij eenduidige definities worden gehanteerd en waarin de complete customer journey zichtbaar is, begint voor steeds meer bedrijven de standaard te worden. Tegenwoordig moet je vanuit alle kanalen data bij elkaar brengen en op een uniforme manier met deze data omgaan. Daarbij hanteer je eenduidige definities voor een contactmoment. Binnen één centraal dashboard kijk je naar de complete customer journey, die via meerdere kanalen en contactmomenten verloopt.

Bekijk hier de slides uit de masterclass

De transitie van de organisatie

Op deze nieuwe mogelijkheden moet de hedendaagse organisatie van een dj of organisator van evenementen en festivals worden afgestemd. Dat is niet eenvoudig. Bij het inrichten van een organisatie gaat het om een aantal vragen. Waarom doen we wat we doen? Hoe gaan we de dingen doen? En wat willen we precies doen? Door het herinrichten van de organisatie moeten ze uiteindelijk hun businessmodel tegen het licht te houden. In dit deel wordt duidelijk hoe je transformeert van product naar netwerk.

Bekijk hier de slides uit de masterclass

Het businessmodel tegen het licht

In het contact ‘oude stijl’ richten dj’s en organisatoren zich voor het krijgen van exposure op een paar sleutelkanalen (bepaalde bladen of radiostations), waarin ze selectief proberen aanwezig te zijn. Het nieuwe paradigma vraagt om een continue aanwezigheid in alle relevante kanalen. Mensen bepalen immers zelf wanneer, in welke mate en op welke manier ze contact met jou zoeken. Voor de goede orde in dit deel geldt dat dj’s als ondernemingen worden gezien. Hoe ziet het (nieuwe) businessmodel van de entertainment en muziekindustrie eruit? Wat is de waardepropositie? Wat zijn de (nieuwe) verdienmodellen?

Bekijk hier de slides uit de masterclass

Data gedreven werken

Voor het opstellen van de doelen kan gebruik worden gemaakt van het business acceleration framework*, het zogenaamde waardevermeerdering raamwerk. Dit raamwerk is ontwikkeld om de digitale strategie meetbaar te maken en aldus een organisatie te kunnen sturen. En op die manier de waarde van een organisatie te borgen. Feitelijk gaat de organisatie op een data-gedreven manier werken. In dit deel komt het raamwerk aan bod.

Bekijk hier de slides uit de masterclass

Digitale strategie is bedrijfsstrategie

Men begint steeds meer gebruik te maken van de digitale ontwikkelingen en sommigen beginnen al hun organisatie en hun bedrijfsvoering van hun onderneming daar op aan te passen. Technologie verandert de manier waarop met fans en klanten omgegaan wordt en heeft invloed op vrijwel alle interne processen. Het leidt zelfs tot een nieuw businessmodel. Dat moet helpen om maximaal voordeel te behalen uit de nieuwe technologische ontwikkelingen. Dit voordeel kan leiden tot omzetgroei, efficiëntere en effectievere processen of het ontwikkelen van nieuwe diensten en producten voor bestaande of nieuwe markten en fans en klanten. In dit deel wordt duidelijk dat de digitale strategie de bedrijfsstrategie is geworden.

Bekijk hier de slides uit de masterclass

Masterclass ADAM & Co deel 1

Masterclass ADAM & Co deel 2

Masterclass ADAM & Co deel 3


Download jouw gratis eBook hier
ebook download edm en de digitale wereld.001


Mede mogelijk gemaakt door

DDMCA, Fanalists, Jibe Company

%d bloggers liken dit: