instagram arrow-down
Denis Doeland

Hoofdstukken

Noot van de auteur

Geschatte leestijd – 1 minuut

Met deze digitale uitgave wil ik als auteur een bijdrage leveren aan de entertainmentindustrie, in het bijzonder de dance-industrie. Ik ben nu inmiddels zo’n twintig jaar actief in de dance-wereld en wil op deze manier mijn inzichten en ervaringen op het gebied van de digitalisering delen.

Begin jaren 90 maakte ik mijn debuut in de entertainmentindustrie en heb ik het vakgebied sindsdien zien veranderen als gevolg van de opkomst van de digitale wereld. Door mijn passie sinds mijn jeugd voor computers en mede geïnspireerd door het boek van Berthold Gunster getiteld ‘Ja-maar … huh? – De techniek van het omdenken’ ben ik gaan nadenken over de op handen zijnde digitale transformatie. Ik ben anders gaan denken over het businessmodel en de verdienmodellen die van oorsprong gangbaar waren in de industrie.

Ik realiseerde me dat een entertainmentbedrijf bestaansrecht heeft door de content die het produceert en de fans die het weet te binden. De gedachten omtrent de opkomende digitale wereld heb ik indertijd uitgedragen en verwoord in de eerste digitale visie voor ID&T: 

Als dj, evenement of festival ben je een netwerk. Content is daarbij de drijvende kracht om verbinding te maken met fans en klanten. Data zijn de toegevoegde sturende factoren en economische waarden voor het bedrijf.

In de digitale cultuur is de aandacht van en de relatie met de (toekomstige) fan of klant de belangrijkste (economische) waarde geworden. Het entertainmentbedrijf dat de beste plek en de sterkste relaties in het internetecosysteem weet te verwerven, zal het meest succesvol worden en verstevigd daardoor het bestaansrecht. Het personaliseren van de relatie met de fan is daarbij de heilige graal. Fans willen een directe en persoonlijke relatie met hun favoriete dj’s, evenementen of festivals. Het is zaak om die relatie te realiseren. Entertainmentbedrijven en artiesten die daarbij de kop in het zand steken, missen kansen. Zij zullen ingehaald worden door bedrijven en artiesten die hun kop niet in het zand steken.

Data hebben primair een sturende, maar secundair een economische waarde. Door te investeren in een digitale strategie verstevig je jouw bestaansrecht. Jouw onderneming krijgt per definitie meer waarde wanneer je informatie opslaat en daar context in aanbrengt.

Ik hoop dat je als dance-ondernemer zin hebt gekregen om de volgende stap met jouw onderneming te zetten en de digitale wereld wil gaan verankeren in de bedrijfsvoering. Eén ding is zonneklaar: de entertainmentindustrie kent door de digitale wereld een florissantere toekomst dan ooit te voren. Nu de zon schijnt is het tijd voor de verandering van analoog naar digitaal en het nemen van de volgende stap.

Naar volgend hoofdstuk


>> Bestel hier het boek EDM en de Digitale Wereld

Nog niet overtuigd? Koop dan het eBook volgens het Pay What You Want principe. Dat kan hier.

Liever een hardcopy? Bestel hem hier

Andere boeken van Denis Doeland kan je hier vinden …

bestel de boeken van Denis Doeland bij Bol.com
de boeken van Denis Doeland verkrijgbaar bij managementboek.nl
Geef een reactie
Jouw email wordt niet weergegeven. * = verplicht.

*

*

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.