Geschatte leestijd – 3 minuten
Wat moet je doen als dj’s of festivals? Voor veel organisaties zijn de belangrijkste marketingmiddelen de website, social media en e-mail marketing. Toch worden deze middelen niet op de juiste manier optimaal benut.
Festivals, dj’s en digitale visie
Organisatorische veranderingen zouden moeten bijdragen aan engagement, return on investment en conversie. Toch zijn het technische oplossingen en budget zijn voor veel organisaties de oplossing voor digitaal succes of digitale verandering. Dat is helaas niet de juiste benadering. De hedendaagse entertainmentindustrie heeft daardoor veel organisaties moeite met digitalisering wanneer je kijkt naar de prestaties van dj’s en festivals met hun websites en social media.
Een digitale visie lijkt anno nu nog steeds bij velen nog te ontbreken. Zo blijkt uit een onderzoek onder meer dan 400 CEO’s in 2020. Zes op de tien CEO’s wil het businessmodel veranderen, maar slechts vier op de tien CEO’s begrijpt dat de vaardigheden van de organisatie, het verdienmodel, de klanten en de waardepropositie op de schop moeten. Vandaag de dag is de uitgave ‘EDM en de digitale Wereld’ nog steeds relevant voor de entertainmentindustrie. Tijd voor een uiteenzetting.
Festivals, dj’s en de digitale wereld
De digitale wereld is een ecosysteem met daarbinnen duizenden ecosystemen van gemeenschappen die online verbonden zijn. Het is gevormd door eindgebruikers (klanten en fans), distributeurs, ontwikkelaars en leveranciers. Zij gebruiken elkaars sterke punten en versterken elkaar om samen waarde te creëren. Dit is de basis van de digitale economie, waar de hedendaagse entertainmentindustrie – en daarmee de dance-industrie met haar dj’s, evenementen en festivals – integraal onderdeel van uitmaakt. De entertainmentindustrie verandert langzamerhand van een analoog naar een digitaal gedreven industrie. Ze gaat van analoog naar digitaal.
Het internet loopt door alle lagen van organisaties binnen de entertainmentindustrie heen. Het vormt een vloeibaar geheel dat bijna elke discipline van een dj of organisator van een evenement of festival raakt. Om verandering in gang te zetten, de transitie van analoog naar digitaal, dien je je te verdiepen in de digitale wereld en haar keten. Gebruikmaken van de juiste statistieken en het volgen van ontwikkelingen in de wereld van apparaten, infrastructuur en processoren, zijn een vereiste voor de basis van een gedegen digitale strategie in de alsmaar groeiende digitale wereld die een uiterst revolutionair karakter heeft.
Festivals, dj’s en digitale cultuur
In de digitale cultuur is de aandacht van en de relatie met de (toekomstige) fan of klant de belangrijkste (economische) waarde geworden. De organisatie die de beste plek en de sterkste relaties in het internetecosysteem weet te verwerven, zal het meest succesvol worden en verstevigt daardoor het bestaansrecht. Zonder deze relaties zullen dj’s of organisatoren op termijn niet overleven en ter ziele gaan. Het personaliseren van de relatie met de fan is de heilige graal. ‘EDM en de Digitale Wereld’ gaat dieper in op de manier waarop organisaties rondom dj’s, evenementen en festivals een directe en persoonlijke relatie met hun fans kunnen realiseren.
De inhoud van deze uitgave helpt je om verbanden binnen de digitale keten op te sporen en leert je hoe je hiermee om kunt gaan. Het doel is het aanpassen van de bedrijfsvoering en het ontwikkelen van producten en diensten die beter aansluiten bij de behoeften van de fan eenvoudiger te laten verlopen. Leer aan de hand van handige inzichten en tips die worden beschreven in deze uitgave succesvol te worden binnen het internetecosysteem.
UPDATE | 10 nieuwe cases
- ZO WERD HARDWELL DE NUMMER 1 VAN DE WERELD
- MARTIN GARRIX EN ZIJN 100 MILJOEN
- MARSHMELLO DE NIEUWE NUMMER 1 DJ VAN DE WERELD OP SOCIAL MEDIA
- DIGITALE FANS VULLEN STADION ARMIN VAN BUUREN
- SAM FELDT DE DJ DIE WEET DAT HET OM FAN-DATA DRAAIT
- SPINNIN’ RECORDS HET DIGITALE NETWERK HEEFT EEN PRIJS GEKREGEN
- SCANTRAXX RAAMWERK VOORKOMT STUREN OP ONDERBUIKGEVOEL
- GOOCHELT TOMORROWLAND MET CIJFERS?
- ID&T EN Q-DANCE HALEN ALLES UIT FAN-RELATIE
- 5 MUST-READS OVER ID&T
UPDATE | 5 nieuwe visiestukken
- SLIMME EVENEMENTEN FOCUSSEN OP DIGITALE TRANSFORMATIE IN 2021
- FESTIVALORGANISATOREN ZIJN TECHBEDRIJVEN
- 8 TIPS VOOR DJ’S EN PRODUCERS IN DE ECONOMIE 4.0
- HOE PARADISO EEN SLIMMERE CLUB WORDT
- HOE OVERLEEF JE IN DE DANCE FESTIVALMARKT?
UPDATE | 10 extra artikelen
- SAM FELDT, LA FUENTE, JEBROER EN DJ PAUL ELSTAK TIJDENS DE CORONA-CRISIS
- WAT DJ’S VAN STEVE AOKI KUNNEN LEREN
- DJ PAS OP VOOR JOUW DIGITALE DOODVONNIS
- ZONDER OPTREDENS TOCH CONTACT MET FANS
- WELKE DJ OF FESTIVAL PAKT DE KANSEN NA CORONA?
- 4 PROGRAMMA’S DIE JOUW BEDRIJF LATEN GROEIEN IN 2021
- WELKE NEDERLANDSE DJ BRENGT ZIJN PLAAT UIT ALS NFT?
- POST-CORONA FESTIVALS HEBBEN PURPOSE NODIG
- OP TIKTOK VERGROTEN ARTIESTEN HUN DIGITAAL VERMOGEN
- EEN DUIDELIJK GROEIMODEL HELPT DE EVENEMENTEN IN 2021 OP WEG
—– Bekijk ook —–
—– Alle delen van de masterclass vind je hier —–
→ Naar het eerste hoofdstuk
Nog niet overtuigd? Koop dan het eBook volgens het Pay What You Want principe. Dat kan hier.
Liever een hardcopy? Bestel hem hier …
Andere boeken van Denis Doeland zijn ook verkrijgbaar via